3. Tutustuminen

AVAINLAUSEITA
Ich bin Monika. Und du?
Wie heißt du? Ich heiße Jukka.
Mein Name ist Claudia Meyer.
Sind Sie Frau Bach?
Woher kommst du?

Opettelimme osiossa 2 tervehdyksiä ja voinnin kyselyä. Tällä kertaa opettelemme mm. esittelyt. Muistathan aina välillä kertailla ääntämisohjeita osiosta 1 (sekä kuunnella linkkien takaa aihepiiriin liittyviä sanoja/lauseita). On esimerkiksi tärkeää muistaa, että ai/ei/ay/ey äännetään “ai” & äu/eu/oy äännetään “oi” & ie ääntyy pitkänä i:nä. ß on ss. Muistathan myös, että kaikki substantiivit kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.

Esittäytyminen

Saksassa on monta tapaa kertoa nimensä – opettele ne kaikki. Huomioi oikea ääntäminen. Kertaa myös (osio 1), miten nimesi tavataan kirjain kirjaimelta.

– Ich heiße … (nimeni on)
– Ich bin … (minä olen)
– Mein Name ist … (nimeni on)

Harjoitus 3a: Tervehdi a) aamulla ja kerro nimesi, b) tervehdi päivällä ja kerro kuka olet, c) tervehdi illalla ja kerro nimesi. Tarvittaessa kertaa tervehdyksiä osiosta 2.

Wie heißt du? (Mikä sinun nimesi on?)
Wie heißen Sie? (Mikä Teidän nimenne on?)
Sind Sie Frau Bach? (Oletteko rouva Bach?)
Ja, ich bin Monika Bach. (Kyllä, olen…)
Nein. Ich bin nicht Frau Bach. (kieltolauseessa verbin jälk. ”nicht”; kieltosanat osiossa 9)
Wer bist du? (Kuka sinä olet?)

Angenehm. (Hauska tutustua.)
Nett, Sie kennen zu lernen. (Mukava tutustua.)
Ganz meinerseits! (Ilo on minun puolellani.)

Mistä olet kotoisin?
Woher kommst du? (Mistä olet kotoisin?)
Ich komme aus Deutschland. Und du? (Olen Saksasta. Entä sinä?)
Woher kommen Sie? (Mistä Te olette kotoisin?)
Ich komme aus Finnland. (Olen kotoisin Suomesta.)
Wo wohnst du? (Missä sinä asut?)
Ich wohne in… (Asun…)
Wo wohnen Sie? (Missä Te asutte?)

Voit esitellä toisen henkilön seuraavasti:
Das ist Frau… / Das ist Herr… (Tämä on…)
Er heißt Anton. (Hänen [mies] nimensä on Anton.)
Sie kommt aus… (Hän [nainen] on kotoisin…)
Sie wohnt in… (Hän [n] asuu…)

Harjoitus 3b: Opettele kysymään henkilöltä nimi ja kotimaa sinutellen sekä teititellen. Muista, että teitittelyjen osaaminen on saksan kielessä tärkeää, sillä sitä käytetään paljon.

Harjoitus 3c: Täydennä. Mallivastaukset.

– ____ (moi). _______ (minä olen) Peter.
___________ (kuka sinä olet)? ____________ (mistä olet kotoisin)?
– Monika. ______________ (Olen kotoisin Suomesta).

– Hallo. _______ (minä olen) Yvonne, _________________ (olen kotoisin Saksasta), aus Berlin.
_____________ (mikä teidän nimenne on), ____________ (Mistä te olette)?
– Hallo, ich bin Rita. Ich komme aus Berlin.
– _________ (nimeni on) Paul, aus München.

– ___________ (hyvää huomenta), _________ (olen rouva) Schumann.
_______________________ (Tämä on herra Schumann.)
– ___________. (Mukava tutustua.)

Harjoitus 3d: Käy nyt kuuntelemassa BBC:n sivuilla joitakin lauseita – lähes kaikki niistä ovat jo tässä blogissa esiintyneet. Myös Wikibooksissa voit yhden vuoropuhelun kuunnella. Täältä taas löytyy hyvä peli yleisimmistä tervehdyksistä yms.

Vinkki: Opettelemme myöhemmin lisää maita osiossa 10 & käymme tarkemmin läpi verbimuotoja osiossa 7 sekä persoonapronomineja opettelemme osiossa 4. Tässä oli vain pieni alustus!

4 kommenttia artikkeliin ”3. Tutustuminen

  1. Hei,
    Tää on kiva sivu mutta, mä haluisin noi ääntämis jututkin näkyviin. Mut tää on MAHTAVAAAA jeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    PS.vaan 26 osiota ei vakuuta ja noi joulu-videot on päin p:eetääää
    SORI mun mielipide. Mitä se ois Saksaks????!!!

Kommentoi!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s